پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟

مشاوره تلفني از طريق شماره 1865 907 909

پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟

شمشاوره و پاسخگويي به مشكلات كامپيوتر و حسابداري، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086

مشاوره حقوقي  9099071865 

http://www.hamgampc.ir

https://t.me/hamgamrayan

https://t.me/hamgamrayane

پورت چيست و چند نوع پورت داريم؟

 پورت كه در معنا به معني درگاه است براي رد و بدل كردن اطلاعات بين دو كامپيوتر استفاده ميشود.‏پس شما ميتوانيد بوسيله ي همين پورت ها وارد كامپيوتر ديگران شده و به اصلاح او را هك كنيد.‏از اين رو تمام پورت ها حفاظت شده ميباشند و يا به عبارت ديگر بسته هستند و تنها موقعي باز ميشوند كه ‏اطلاعات بخواهد از آن عبور كند،البته اين رد و بدل شدن ارتباطات نيز تحت كنترل برنامه هاي فاير وال ميتواند ‏باشد كه فقط موقعي باز شوند كه اولا اطلاعات بخواهند رد و بدل شوند و ثانيا كاربر اجازه ي آنرا از طريق پيغام ‏فاير وال صادر كند.‏اما نا گفته نماند كه اين پورت ها را ميتوان براي هميشه باز كرد و آن هم استفاده از يك ويروس مانند سرور ساب ‏سون يا ايرچتان و يا استفاده از اكسپلويت است كه با استفاده از آنها ميتوانيد هر پورتي را كه شما تعريف كنيد ‏براي هميشه در سيستم طرف باز كنيد و بعد از آن استفاده كنيد؛البته منظور ازهميشه اين بود كه تا وقتي كه ‏ويروس در سيستم طرف باشد.‏پورت چيست؟ در ساده ترين تعريف، محلي است كه داده‌ها وارد يا خارج مي‌شوند. در مبحث هك معمولا با پورت‌هاي ‏نرم‌افزاري سروكار داريم كه به هر كدام عددي نسبت مي‌دهيم. اين اعداد بين ? و ????? هستند. معمولا به يك ‏سري از پورت‌ها كار خاصي را نسبت مي‌دهند و بقيه به‌صورت پيش‌فرض براي استفاده شما هستند. پورت‌هاي كه ‏فعال هستند، هركدام توسط يك نرم‌افزار خاص مديريت مي‌شوند. مثلا پورت ?? براي ارسال ‏Email‏ است، ‏بنابراين بايد توسط يك نرم‌افزار اين كار انجام شود و اين نرم‌افزار بر روي پورت ?? منتظر (فال‌گوش) مي‌ماند. ‏اينجا ممكن است شخصي از فلان نرم‌افزار و ديگري از بهمان نرم‌افزار استفاده كند ولي به‌هر حال پورت ?? ‏هميشه براي ارسال ‏Email‏ است.

protocolشماره پورت(كه معمولا يك عدد 16 بيتي است ) براي تعيين اينكه يك بسته اطلاعاتي (‏packet‏)در اينترنت يا ‏ساير شبكه هاي به چه برنامه اي در رايانه مقصد تعلق دارد، استفاه مي شود. در پروتكل هاي ارتباطي ‏TCP , ‎UDP‏ اين عدد 16 بيتي در ‏header‏ بسته اطلاعاتي ارسالي قرار مي گيرد و به كامپيوتر مقصد ارسال مي گردد.‏براي مثال فرض كنيد درخواستي از طرف كامپيوتر خود به سرور، براي دريافت يك فايل از طريق ‏FTP‏ ‏ارسال مي كنيد. در اين حال لايه ‏TCP‏ در كامپيوتر شما براي ارسال درخواست خود به كارگزار ‏FTP‏ در سرور ‏مقصد، شماره پورت 21(كه پورت اختصاصي برنامه ‏FTP‏ مي باشد)را در هدر بسته هاي اطلاعاتي درخواست ‏خود مي گنجاند. هدر بسته هاي اطلاعاتي پس از رسيدن، بوسيله لايه ‏TCP‏ در سرور خوانده شده و با توجه به ‏ارتباط آنها با پورت 21 به برنامه ‏FTP‏ جهت پردازش هاي بعدي ارسال مي گردند.‏براي برخي از برنامه ها و پردازش هاي به صورت قراردادي، اعداد ثابتي به عنوان پورت اختصاصي آنها ‏درنظر گرفته شده است. ‏ممكن است كه پورت هاي خاصي در ديواره آتش(‏Firewall‏) شبكه شما يا شبكه مقصد، بسته باشند. در اين ‏صورت بسته هاي اطلاعاتي ارسالي بوسيله ديواره آتش متوقف يا به اصطلاح ‏Block‏ مي شوند.‏اما چگونه بفهميم كه يك پورت در ديواره آتش باز است و بوسيله آن بلاك نمي شود؟ براي اين كار روش ساده ‏اي وجود دارد.‏فرض كنيم آدرس ‏IP‏ سرور مقصد 216.139.227.195 باشد و شما مي خواهيد از باز بودن پورتمشاوره و پاسخگويي به مشكلات كامپيوتر و حسابداري، تماس از تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و 02170705086
 80 روي ‏اين سرور مطمئن شويد، براي اين كار روش زير را اجرا كنيد:‏يك پنجره ‏Command Prompt‏ در ويندوز باز كنيد. براي اين كار از منوي ‏Start‏ گزينه ‏Run‏ را انتخاب كرده ‏و در آن ‏cmd‏ را وارد كنيد و ‏ok‏ را بزنيد. ‏در پرامت دستور زير را وارد نماييد و آن را اجرا كنيد:‏telnet 216.139.227.195 80‎‏ ‏اگر پس از اجرا دستور بالا، كل صفحه پرامت پاك شده و سياه شد، اين به معني آن است كه پورت مذبور باز ‏است. ولي اگر پيام زير نمايش داده شد، به معني آن است كه پورت مذبور بسته است يا اينكه هيچ برنامه اي از اين ‏پورت استفاده نمي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.